Rehabilitacja kręgosłupa lędźwiowego

3 lipca 2020

Ból kręgosłupa to najczęstsze dolegliwości, z jakimi zmagają się nasi pacjenci na co dzień. Lokalizacja bólu to przeważnie dolne partie pleców, czyli odcinek lędźwiowy kręgosłupa. Na występowanie tych dolegliwości ma wpływ wiele czynników, a wśród nich praca siedząca, brak odpowiedniej porcji ruchu czy urazy komunikacyjne i kontuzje sportowe. Objawy, z jakimi zgłaszają się pacjenci, są naprawdę rozmaite, mają różny stopień nasilenia i najczęściej potrzebna jest rehabilitacja kręgosłupa lędźwiowego. Od bólów opasających, usztywniających, po promieniujący do nogi nagły, przeszywający ból. Czasami pacjenci zgłaszają znacznie oddalone od kręgosłupa objawy, jak ból w pachwinie, ból kolana czy biodra, podczas gdy pierwotny problem leży właśnie w kręgosłupie.

Od czego zacząć, kiedy boisz się o swój kręgosłup?

Oczywiście najlepiej byłoby nie doprowadzać do sytuacji, kiedy kręgosłup daje znać o sobie w postaci dużych dolegliwości bólowych. Czyli profilaktyka – kiedy masz świadomość, że przez większość dnia siedzisz, postaraj się zaplanować prace interwałowo, czyli przerywać siedzenie po 45 minutach krótkim spacerem, np. po dokumenty do kolegi czy po prostu na kawę lub herbatę.

Możesz też ćwiczyć przy biurku. Proste ćwiczenia rozluźniające, które nie wymagają stroju sportowego, których nikt nawet nie zauważy, a przyniosą ulgę. No i po pracy 2, 3 razy w tygodniu zmotywuj się do ruchu. Wystarczy aktywność rekreacyjna, jak np. basen, rower, joga, pilates. Bo pamiętaj – kręgosłup kocha ruch, do tego został stworzony!

Co zrobić, kiedy boli kręgosłup lędźwiowy?

Przede wszystkim nie musisz się bać – nawet przy dużym nasileniu dolegliwości można naprawdę wiele osiągnąć podczas pracy z fizjoterapeutą. Ból kręgosłupa nie oznacza od razu wyroku w postaci operacji, ponieważ przy prawidłowym postępowaniu i dobrze poprowadzonej rehabilitacji kręgosłupa lędźwiowego możesz nigdy nie potrzebować leczenia inwazyjnego. Przede wszystkim nie musisz się bać – nawet przy dużym nasileniu dolegliwości można naprawdę wiele osiągnąć podczas pracy z fizjoterapeutą. Ból kręgosłupa nie oznacza od razu wyroku w postaci operacji, ponieważ przy prawidłowym postępowaniu i dobrze poprowadzonej rehabilitacji kręgosłupa lędźwiowego możesz nigdy nie potrzebować leczenia inwazyjnego.

Przede wszystkim unikaj aktywności, które prowokują ból. Często słyszymy od naszych pacjentów: „bolało, ale nie przerwałam ćwiczenia”. Pamiętaj, że ból jest znakiem STOP, które podpowiada ci twoje własne ciało.

Znajdź bezbolesną, zapewniającą możliwie największy komfort pozycję do odpoczynku. Możesz wykorzystać do tego poduszki, podnóżek, krzesło – niemal wszystko, co masz pod ręką. Dzięki temu stwarzasz swojemu kręgosłupowi optymalne warunki do gojenia stanu zapalnego, który właśnie tam się toczy.

Nie dźwigaj kiedy boli, nie pochylaj się na prostych nogach. Nawet w takich czynnościach, jak zakładanie czy zdejmowanie buta lub skarpetki można uniknąć przeciążania kręgosłupa.

Wstawaj i podnoś się z pozycji bocznej. Czyli najpierw układaj się na boku i dopiero z pozycji bocznej usiądź lub połóż się wygodnie.

Rehabilitacja kręgosłupa lędźwiowego, na czym polega, jakie ćwiczenia należy wykonywać

Rehabilitację kręgosłupa lędźwiowego należy rozpocząć jak najszybciej. Pamiętaj, że każdy incydent bólowy to toczący się twoim kręgosłupie i otaczających go tkankach stan zapalny, powodujący poważne zmiany strukturalne. Im szybciej zaczniesz, tym krótszy i łatwiejszy dla Ciebie będzie cały proces!

Podczas rehabilitacji kręgosłupa lędźwiowego fizjoterapeuta zacznie od szczegółowego wywiadu, badania funkcjonalnego i na tej podstawie zaproponuje najefektywniejsze metody leczenia. Przedstawi ci plan twojej indywidualnej rehabilitacji kręgosłupa lędźwiowego.

Plan ten uwzględnia – poprzez terapię manualną, neuromoblizacje, techniki powięziowe czy kinezjotaping dynamiczny – pomoc pacjentowi w pozbyciu się bólu kręgosłupa lędźwiowego. Jest to w dużej mierze praca manualna fizjoterapeuty na twoim kręgosłupie.

Dalej poprzez indywidualnie dobrane ćwiczenia wyrówna napięcie mięśni stabilizujących kręgosłup lędźwiowy. Te bardziej spięte rozluźni, a te słabe wzmocni. Na dalszym etapie nasi fizjoterapeuci programują medyczny trening funkcjonalny, dzięki któremu na długo uda się utrzymać efekty rehabilitacji i przygotować naszych pacjentów do bezpiecznego powrotu do ulubionych aktywności.

W trakcie terapii otrzymasz od naszych fizjoterapeutów dopasowany do ciebie zestaw ćwiczeń na kręgosłup oraz instruktaż jak wykonywać je w domu prawidłowo. Dowiesz się również czego unikać i jak sobie pomóc, kiedy ból pojawia się w pracy lub w domu.

To, kiedy będziesz mógł wrócić do pracy czy ukochanej aktywności, zależy od stopnia nasilenia dolegliwości, rodzaju operacji oraz przede wszystkim twojego stanu po zabiegu. Pamiętaj, że nie zawsze rozpoczęcie rehabilitacji kręgosłupa lędźwiowego czy operacja równa się automatyczne wycofanie wszystkich dolegliwości, jak ból, promieniowanie do nogi czy osłabienie siły mięśniowej. Do tych zmian często u pacjentów dochodzi tygodniami, miesiącami, a leczony organizm potrzebuje czasu na powrót do pełnej sprawności.