Dyskopatia szyjna rehabilitacja, czyli jak pozbyć się uciążliwego bólu w karku?

14 listopada 2021

Osoby w dojrzałym wieku mogą skarżyć się na uciążliwe dolegliwości bólowe w okolicy karku i osi kręgosłupa. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele, jedną z nich może być dyskopatia szyjna, znana również jako rwa szyjna. To zwyrodnienia kręgosłupa związane głównie z procesem starzenia się i zmian, jakie wówczas zachodzą w anatomicznej budowie człowieka.

Czym jest dyskopatia szyjna?

Dyskopatią odcinka szyjnego nazywamy zwyrodnienia mające miejsce w okolicy krążka międzykręgowy. Zwyrodnienie to może odbywać się bez uwypuklenia na zewnątrz lub z symetrycznym uwypukleniem samego krążka oraz elementów chrzęstnych, kostnych i więzadłowych.

Najprostszym wytłumaczeniem tego, czym jest i w jaki sposób objawia się dyskopatia szyjna, jest często spotykana sytuacja wysunięcie się krążka międzykręgowy, inaczej dysku, spomiędzy kręgów kręgosłupa. W wyniku tego dysk może naciskać na okoliczne nerwy i wywoływać ból. W celu zmniejszenia dolegliwości bólowych i zmniejszenia podrażnienia korzeni nerwowych okolicy szyi dobrze sprawdza się terapia manualna.

Możliwe przyczyny dyskopatii szyjnej

Wraz z postępowaniem procesu starzenia, liczba oraz aktywność komórek składających się na budowę dysku, znacznie spada. Zmianie ulega również sprawność transportu składników odżywczych dla prawidłowego funkcjonowania kręgosłupa.

Jak w przypadku większości chorób, uwarunkowania genetyczne również w przypadku dyskopatii szyjnej mają ogromne znaczenie. Dziedziczone lub zmutowane geny predysponujące do występowania zwyrodnień kręgosłupa są bezpośrednią przyczyną udowodnioną badawczo.

Na to, w jakim stopniu sprawności aktualnie jest kręgosłup, duży wpływ ma środowisko i codzienne aktywności. Tryb życia może odbijać się na zdrowiu kręgosłupa. Przyczyny środowiskowe to w głównej mierze czynniki przyspieszające i nasilające prawdopodobieństwo występowania dyskopatii.

Do zachowań, które najczęściej mają największy wpływ na pojawienie się zwyrodnień kręgosłupa, są aktywności znacznie przeciążające kręgosłup. Powtarzające się urazy natomiast osłabiają strukturę kręgosłupa.

Nie bez powodu wielu fizjoterapeutów zwraca szczególną uwagę osobom dużo pracującym przed ekranami. Sposób, w jaki kręgosłup jest wówczas ustawiony, ma ogromne znaczenie dla objawienia się lub braku przyszłych zwyrodnień. Dodatkowo spędzanie wielu godzin w niepoprawnej pozycji, prowadzi do utrwalenia niezdrowych przyzwyczajeń.

Dla dyskopatii szyjnej najważniejsze jest komfortowe i zdrowie ustawienie tułowia, w taki sposób, aby uniknąć garbienia się, wysuwania szyi do przodu lub ciągłego trzymania jej w nienaturalnej pozycji.

Dyskopatia może pojawić się z powodu niekorzystnych uwarunkowań genetycznych, wieku i biologicznych zależności, jakie wówczas zachodzą, ale również stylu życia lub częstotliwości urazów, które zwiększają prawdopodobieństwo pojawienia się w późniejszym czasie zwyrodnień kręgosłupa.

Objawy dyskopatii szyjnej

Miejsce odczuwania bólu jest ściśle związane z lokalizacją występowania zwyrodnień dyskopatii. Osoby cierpiące na dolegliwości spowodowane dyskopatią odcinka szyjnego, odczuwają ból w okolicy karku, ale również ból osiowy kręgosłupa i dolegliwości mięśniowo-szkieletowe.

Prócz typowego bólu, który charakteryzuje dyskopatię szyjną, mogą występować takie objawy jak: drętwienie lub mrowienie w ramionach, plecach, rękach, nogach lub stopach, a także problemy ze swobodnym prostowaniem i zginaniem szyi oraz pleców. Do niepokojących objawów, na które będą zwracać uwagę fizjoterapeuci w trakcie wywiadu, należą: wzrost temperatury ciała, wzmożona potliwość, spadek masy ciała oraz powiększenie węzłów chłonnych na szyi.

Niestety, wysunięcie się dysku spomiędzy kręgów nie zawsze wywołuje uczucie bólu, przez co organizm nie jest skutecznie alarmowany o pojawiającym się zwyrodnieniu. Dlatego wiele osób przez bardzo długi czas nie zdaje sobie nawet sprawy z tego, że ma dyskopatię szyjną.

Dyskopatia szyjna – fizjoterapia i leczenie objawowe

W trakcie wizyty u fizjoterapeuty przeprowadzany jest wywiad, mający na celu dokładne zlokalizowanie dyskopatii, określenie przyczyn oraz dalszych kroków w kierunku leczenia. W przypadku typowych objawów oraz przyczyn, które sprawiły, że u pacjenta pojawiła się dyskopatia kręgosłupa szyjnego, zaleca się leczenie farmakologiczne oraz zmianę niezdrowych postaw i zachowań. Jeśli jednak wynik wywiadu nie jest jednoznaczny i wymagane jest rozszerzenie badań, przeprowadzane jest prześwietlenie kręgosłupa.

Dopiero po uzyskaniu wszelkich niezbędnych informacji, pacjent w zależności od tego, w jaki stopniu zaawansowania występuje dyskopatia odcinka szyjnego, może zostać wysłany na leczenie objawowe lub operacyjne. Dobrym rozwiązanie dla wielu pacjentów jest rehabilitacja domowa jako element skutecznego leczenia zachowawczego.

Gdy nie ma potrzeby podejmować radykalnych środków leczenia, zaleca się leczenie objawowe, a w szczególności rehabilitację dyskopatii szyjnej. Dzięki niej odczuwane dolegliwości zostają zmniejszone, a organizm będzie w stanie samoistnie zregenerować się. Stanowi ona istotny element leczenia i łagodzenia objawów jakie wywołuje dyskopatia szyjna. Rehabilitacja zaczyna się od zniwelowania bólu po to, aby wróciła możliwość swobodnego poruszania szyją i okolicznymi mięśniami. Następnie do harmonogramu wprowadzane są ćwiczenia kontroli wzrokowej i kończyn górnych, mające na celu zwiększenie wydolności mięśni kręgosłupa szyjnego, barków i głowy.

Dyskopatia szyjna – rehabilitacja mięśni głębokich

Kolejnym krokiem dla efektywniejszej rehabilitacji dyskopatii jest regularne ćwiczenie mięśni głębokich brzucha, kręgosłupa, przepony i mięśni dna miednicy, które odpowiadają za stabilizację całego ciała i utrzymanie poprawnej postawy w ciągu dnia u osób, które dotknęła dyskopatia szyjna. Fizjoterapia zawiera ćwiczenia dostosowane do indywidualnych potrzeb każdego pacjenta. Jego codziennego trybu życia, stopnia zaawansowania zwyrodnienia, predyspozycji fizycznych oraz genetycznych, przez które zaczyna występować dyskopatia szyjna. Rehabilitacja jest w stanie przynieść lepsze efekty, a tym samym doprowadzić do szybszego wyleczenia.

Prócz utrzymania dobrej postawy w ciągu dnia i w pracy, ważna jest również pozycja, w jakiej śpimy. Dobór odpowiedniej poduszki ortopedycznej wpłynie nie tylko na szybsze wyleczenie dyskopatii, ale w znacznym stopniu poprawi jakość snu.