Rehabilitacja kręgosłupa szyjnego

5 sierpnia 2020

Najczęściej, kiedy mówi się o bólu kręgosłupa, myślimy o jego dolnych partiach. Porównywalnie często zgłaszają się pacjenci z objawami, po operacjach lub urazach odcinka szyjnego kręgosłupa. Wśród najczęstszy przyczyn występowania schorzeń górnego odcinka kręgosłupa można wymienić: kontuzje sportowe, urazy komunikacyjne (uraz typu „smagniecie biczem”), zmiany zwyrodnieniowe i przeciążeniowe odcinka szyjnego kręgosłupa, dyskopatię i niestabilności poszczególnych segmentów tworzących kręgosłup. W wielu przypadkach niezbędna okazuje się rehabilitacja kręgosłupa szyjnego.

• kontuzje sportowe,
  • urazy komunikacyjne (uraz typu „smagniecie biczem”),
  • zmiany zwyrodnieniowe i przeciążeniowe,
  • dyskopatię,
  • niestabilności poszczególnych kręgów tworzących odcinek szyjny kręgosłup.

W wielu przypadkach niezbędna okazuje się rehabilitacja kręgosłupa szyjnego.

Jak to się zaczyna z szyją, czyli kiedy zgłosić się do fizjoterapeuty

Objawy z jakimi zgłaszają się do nas pacjenci, są uzależnione od wielu czynników:

• rozległości zmian,
  • wysokości na jakich występują,
  • czasu, który upłynął od pierwszych dyskretnych objawów aż do pierwszej wizyty u fizjoterapeuty.

Niektórzy pacjenci zgłaszają się po wielu tygodniach czy miesiącach od zdarzenia. Uwierz mi, naprawdę nie warto czekać. Im wcześniej otrzymasz pomoc, tym szybciej pozbędziesz się uciążliwego problemu. Dzięki czemu w przyszłości unikniesz bolesnego zabiegu.

Pierwsze objawy to po prostu zwiększone napięcie mięśni barków i szyi, ograniczone ruchy głową lub/i towarzyszący temu ból. Nasi pacjenci zgłaszają również pojawiającą się okresowo sztywność karku, mrowienie, promieniowanie do barku, a nawet dłoni. Z czasem osłabieniu ulega siła mięśni, pojawia się trudność w odkręceniu słoika czy butelki. Pacjenci skarżą się na osłabienie koncentracji, rozdrażnienie często wynikające z trudności w zasypianiu – wtedy niezbędna okazuje się rehabilitacja kręgosłupa szyjnego.

Rehabilitacja odcinka szyjnego kręgosłupa – daj sobie szanse na bez bólowe życie

Wszystko zaczyna się oczywiście od rzetelnego wywiadu oraz badania pacjenta, bo, pomimo że odcinek szyjny kręgosłupa jest podobnie zbudowany u każdego pacjenta, to przyczyna dolegliwości może być różna. Postawienie diagnozy fizjoterapeutycznej to celowanie w przyczynę, czyli skuteczna terapia odcinka szyjnego kręgosłupa.

Jak to robimy po kolei, czyli rehabilitacja kręgosłupa w odcinku szyjnym krok po kroku

Wśród najlepiej sprawdzających się technik rehabilitacyjnych kręgosłupa szyjnego, pomagającym naszym pacjentom, można wyróżnić:

• Terapie Manualną,
  • Metodę PNF, T
  • Terapię powięziową,
  • Neuromobilizację,
  • Kinezjotaping,
  • Medyczny trening funkcjonalny.

Czerpiąc z doświadczenia rehabilitacja kręgosłupa szyjnego rozpoczyna się od likwidacji dolegliwości bólowych, wszystko, aby ponownie przywrócić naturalne, pełne zakresy ruchu w poszczególnych stawach międzykręgowych. Kiedy ból odcinka szyjnego kręgosłupa to zapomniana historia. W kolejnym etapie rozpoczynają się ćwiczenia z udziałem kontroli wzrokowej i kończyn górnych, aby polepszyć wydolność mięśni otaczających kręgosłup szyjny, głowę i barki.

W dalszej pracy z pacjentem zwracamy również uwagę na globalną postawę ciała pacjenta. Wiemy jak ważna jest dobra stabilizacja centralna, czyli silne mięśnie głębokie brzucha, kręgosłupa, przepona, czy mięśnie dna miednicy. Zastanawiasz się pewnie, co ma to wspólnego z szyją, ale uwierz naprawdę bardzo dużo.

Kiedy w ciągu dnia twoje mięśnie brzucha, kręgosłupa są zmęczone, niewydolne np. po 6-8 godzinach pracy w pozycji siedzącej. Twoim ciele automatycznie dochodzi do zapadnięcia, zamknięcia klatki piersiowej, wysunięcia barków i głowy do przodu, oraz pogłębienia łuku tworzącego odcinek szyjny kręgosłupa. Jednym słowem garbimy się, a całe nasze ciało zwiesza się bezwiednie. To trochę tak jakbyś chciał postawić piękny nowy dom na starych spękanych fundamentach. Wcześniej czy później będzie to miało wpływ nawet na czubek dachu.

Regularne ćwiczenia na odcinek szyjny kręgosłupa to podstawa sukcesu

Rehabilitacja kręgosłupa szyjnego z naszym fizjoterapeutą uzupełniona jest o indywidualnie dobrane zestawy ćwiczeń i instruktaż ich prawidłowego wykonywania w warunkach domowych. Z czasem pacjent nabywa świadomości prawidłowych ćwiczeń, wie, czego unikać np. w powrocie do ulubionej aktywności fizycznej, lub życiu zawodowym. Dzięki temu nasi pacjenci ćwiczą regularnie a dzięki temu efekt rehabilitacji odcinka szyjnego kręgosłupa zostaje podtrzymany.

Śpij spokojnie po rehabilitacji kręgosłupa szyjnego

Wiemy, że sen to podstawa naszego prawidłowego funkcjonowania. Dlatego pomagamy również naszym pacjentom wybrać odpowiednią poduszkę ortopedyczna do spania. Bo nie ma jak zacząć dzień po spokojnej, przespanej nocy, w pełni koncentracji. Wtedy nawet dobra kawa nie jest potrzeba.