Ból kolana – z czego wynika i jak go zwalczyć?

25 czerwca 2020

Ból kolana towarzyszy zarówno osobom młodym, jak i starszym, a ich przyczyna może być różna. Wynika to przede wszystkim z budowy stawu kolanowego – to najbardziej złożony spośród wszystkich stawów człowieka, w związku z czym jest najbardziej narażony na różnego rodzaju urazy. Ból może mieć różną intensywność, pojawiać się w rozmaitych sytuacjach (podczas zginania nogi, stania, a nawet siedzenia czy leżenia) – warto dowiedzieć się więcej na jego temat. Być może należysz do osób, które wymagają leczenie i rehabilitacji stawu kolanowego?

Ból kolana – najczęstsze przyczyny

Jakie są najczęstsze przyczyny bólu w stawie kolanowym? Mogą one wynikać zarówno z przeciążeń, jak również zmian zwyrodnieniowych – niezależnie od przyczyny, niezbędne jest natychmiastowe zaprzestanie jakiejkolwiek aktywności i poddanie fizjoterapii.

Do najczęstszych przyczyn bólu w kolanie zaliczamy:

• Przeciążenie kolana – powstaje poprzez nadmierne forsowanie stawu kolanowego, np. w wyniku pracy czy aktywności fizycznej; może być też wynikiem długiego stania, a nawet otyłości czy ciąży; powstały stan zapalny, na szczęście można skutecznie wyeliminować, przy pomocy rehabilitacji stawu kolanowego.
  • Urazy stawu kolanowego – mówimy tu przede wszystkim o skręceniach, zwichnięciach oraz uszkodzeniach więzadła; dochodzi wtedy do intensywnego, nieprzyjemnego bólu i wymagana jest wizyta u specjalisty; jeżeli uszkodzenie nie będzie wymagało interwencji chirurgicznej rozpocznie się kompleksowe leczenie w postaci rehabilitacji stawu kolanowego.
  • Zmiany zwyrodnieniowe w stawie kolanowym – następują w wyniku postępujących procesów starzenia oraz zużywania się tkanki chrzęstnej; poza bólem występuje również sztywność kolan i słyszalne jest trzeszczenie kości.
  • Choroby reumatyczne – towarzyszy im ciągły, nieprzyjemny ból, a dodatkowo widoczny jest obrzęk w okolicach kolana.

Oczywiście to nie wszystko – ból może wynikać również z wad stawów kolanowych (koślawość i szpotawość), wad postawy, a także infekcji bakteryjnych. W żadnym wypadku nie wolno bagatelizować takiego bólu – zwłaszcza, kiedy ma charakter ciągły i jest intensywny. Może okazać się, że niezbędne będzie kompleksowe leczenie, a w tym rehabilitacja stawu kolanowego.

Jak zwalczyć ból kolana?

Oczywiście poprzez odpowiednie ćwiczenia i metody terapii zlecone przez fizjoterapeutę, a także rehabilitację stawu kolanowego. Istotna jest również profilaktyka, dlatego też możesz skutecznie zadbać o to, aby złagodzić ból albo nie dopuścić do jego pojawienia się. Niejednokrotnie wystarczy naprawdę niewiele. Jak zadbać o kolana?

Aktywność

Dla kolan najgorszy jest bezruch, w związku z czym chcąc zadbać o ich zdrowie, warto być aktywnym. I nie mówimy tutaj o wyczynowym sporcie, ale o odpowiednio dobranych ćwiczeniach nie przeciążających stawów kolanowych, które będą zdrowe dla całego organizmu. Oczywiście warto pamiętać, by być aktywnym każdego dnia – bez wątpienia nie zaszkodzi to Twoim stawom.

Dbanie o dietę

Jedną z najczęstszych przyczyn bólu kolan jest ich nadmierne obciążenie, które może mieć miejsce również w przypadku zbyt wysokiej wagi. Dlatego też warto zadbać o odpowiednią dietę, w skład której będą wchodziły wartościowe dla stawów składniki, takie jak choćby olej lniany czy jarmuż.

Nawadnianie organizmu

Chrząstka stawowa składa się w około 80% z wody, dlatego też jej regularne spożywanie każdego dnia jest bardzo istotne. Pomoże nie tylko w utrzymaniu odpowiedniego stanu kolan, ale również wpłynie korzystnie na inne procesy, zachodzące w organizmie, np. wypłukiwanie odpadów metabolicznych.

Nieobciążanie stawów

O ile rozważna aktywność fizyczna będzie bardzo wartościowa dla kolan, o tyle nadmierny wysiłek może doprowadzić do bólu i różnego rodzaju problemów – dlatego też zadbaj o to, aby nie obciążać nadmiernie swoich kolan, bo może to doprowadzić do bólu i konieczności ich leczenia w przyszłości.

W przypadku problemów zapraszamy na rehabilitację stawu kolanowego w Warszawie – zadbamy o to, abyś mógł szybko wrócić do formy!