Rozejście spojenia łonowego – objawy, przyczyny i leczenie

6 stycznia 2019

Ciąża to nie tylko radosny czas oczekiwania na narodziny dziecka, wielu kobietom w tym okresie towarzyszą dolegliwości bólowe zlokalizowane w okolicy podbrzusza. Wtedy najczęściej pojawia się obawa o dobro i zdrowie dziecka. Kiedy po konsultacji z lekarzem ginekologiem okazuje się że rozwój dziecka nie jest zagrożony, nasuwa się pytanie:  „ Dlaczego mnie boli…?” A może to rozejście spojenia łonowego…?

Czym tak właściwie jest spojenie łonowe?

Lewa i prawa kość łonowa połączone są ze sobą za pomocą niewielkiej, twardej „gąbki” czyli chrząstkozrostu nazywanego spojeniem łonowym. Połączenie to stabilizowane jest za pomocą więzadeł i otaczających je mięśni.

Jednym słowem możemy sobie wyobrazić, że nasze kości łonowe to dwie części mostu zwodzonego, które pośrodku połączone są ze sobą za pomocą idealnie dopasowanego rygla. Trwałość konstrukcji, czyli połączenie tych dwóch przęseł z ryglem, zapewniają liczne podwieszenia i  grube liny, a mianowicie mięśnie i więzadła.

Dlaczego w ciąży dochodzi do rozsunięcia się „ przęseł od rygla” czyli rozejścia spojenia łonowego?

Przyczyny rozejścia spojenia łonowego

• Zmiana postawy ciała w ciąży. Przesunięcie środka ciężkości do przodu powoduje pochylenie miednicy do przodu, a tym samym zwiększenie obciążenia na  spojenie łonowe.
  • Zamiany w gospodarce hormonalnej. Zwiększone wydzielanie relaksyny i estrogenów zmniejsza napięcie więzadeł i rozluźnia wszystkie stawy, również spojenie łonowe, przygotowując ciało kobiety do porodu.
  • Przyrost masy ciała. Prawidłowy rozwój dziecka wiąże się w III trymestrze z odczuwalnym przyrostem masy ciała. W tym okresie szczególnie trzeba zwracać uwagę na racjonalną dietę.
  • Niehigieniczny tryb życia. Nieprawidłowe nawyki w życiu codziennym jak np. podnoszenie ciężkich przedmiotów, nieprawidłowa pozycja podczas stania, siedzenia.

Objawy rozejścia spojenia łonowego

Gdy dochodzi do rozejścia spojenia łonowego, kobiecie towarzyszy ból. Jest on zlokalizowany w podbrzuszu, często jednak dochodzi do jego przeniesienia. Wtedy odczuwany jest w okolicy stawów krzyżowo- biodrowych, pachwin, bioder lub potrafi promieniować nawet do uda.

Charakterystyczne jest to że ból pojawia się podczas aktywności jak:

• Chodzenie.
  • Wstawanie.
  • Stanie na jednej nodze.
  • W trakcie zmiany pozycji z boku na bok.
  • Podczas podnoszenia przedmiotów.
  • Przy chodzeniu po schodach.

U części kobiet objawy rozejścia spojenia łonowego są nieznacznie nasilone, pojawiają się tylko po dłuższym wysiłku jak np. długie spacery  i nie utrudniają codziennego życia.

Zdarza się również, że rozejście spojenia łonowego pojawia się wcześniej, nawet w II trymestrze ciąży. W tej grupie kobiet stan spojenia łonowego pogarsza się z kolejnymi tygodniami i powoduje duże dolegliwości bólowe, utrzymujące się przez cały dzień. Ból prowokują najdrobniejsze czynności, ruchy nóg, miednicy, co wyłącza kobietę z uczestnictwa w życiu codziennym.

Do rozejścia spojenia łonowego może dojść, również po porodzie szczególnie przy długotrwającym II okresie porodu, a przede wszystkim przy porodach zabiegowych z użyciem kleszczy, lub próżnociągu położniczego.

Leczenie rozejścia spojenia łonowego

Każdy przypadek rozejścia spojenia łonowego powinien zostać skonsultowany ze specjalistą. Fizjoterapeuta na podstawie szczegółowego wywiadu, oraz badania potwierdzi wstępną diagnozę. W rozpoznaniu pomocne może być również badanie USG, które precyzyjnie pozwoli ocenić wielkość rozejścia.

Postępowanie w tym przypadku skupione jest wokół poprawy kondycji całej obręczy miednicznej. Celem skutecznej fizjoterapii jest zwiększenie stabilizacji hipermobilnych stawów, uwolnienie zaryglowanych połączeń. Przywrócenie balansu mięśniowego, ograniczenie przodopochylenia miednicy. Dużą skuteczność wykazują metody manualne, mobilizacje tkanek i stawów, techniki energizacji mięsni, oraz odpowiednio dobrane techniki kinesiotapingu. Praca z pacjentką skupia się również na budowaniu silnej centrali organizmu i wzmacnianiu mięśni dna miednicy.

Czego powinnaś unikać przy rozejściu spojenia łonowego…

• Długich jednostajnych aktywności jak np. długie spacery i stanie w kolejce, czy wielogodzinne siedzenie przed komputerem.
  • Nie podnoś ciężkich przedmiotów!
  • Zrezygnuj z ćwiczeń, które prowokują ból, zastąp je innymi.
  • W pozycji siedzącej staraj się oprzeć wygodnie i odchylić oparcie do tyłu. Stopy powinny być wygodnie oparte na podnóżku lub podłodze.
  • Nie zakładaj nogi na nogę!
  • Unikaj wysokich obcasów.
  • W pozycji leżenia na boku używaj poduszki podpierającej nogi.