rehabilitacja po endoprotezie biodra i kolana

Rehabilitacja po endoprotezie biodra i kolana

Endoprotezoplastyka to zabieg chirurgiczny, którego celem jest wymiana stawu dotkniętego schorzeniem. Najczęstszą przyczyną wszczepienia sztucznego stawu jest chęć zmniejszenia dolegliwości bólowych związanych ze zmianami chorobowymi, bądź wystąpienie złamań kostnych o różnej etiologii. Rehabilitacja po endoprotezie jest niezwykle ważna, aby nowy staw pracował bezbólowo, oraz możliwie jak najdłużej.

W zależności od przyczyny, zabiegowi endoprotezoplastyki może zostać poddany cały staw – endoproteza całkowita, bądź tylko jedna z tworzących go powierzchni – endoproteza połowicza.

Stawy, które najczęściej poddawane są zabiegowi edoprotezoplastyki:

• biodrowy
  • kolanowy
  • ramienny

Wskazania do wszczepienia endoprotezy

• stały ból stawu, który nie reaguje na inne formy leczenia
  • ograniczenie zakres ruchomości w takim stopniu, że aktywności dnia codziennego są bardzo utrudnione, bądź niemożliwe do wykonania
  • wyraźne pogorszenie komfortu życia

Kiedy wszystkie konserwatywne metody leczenia nie przynoszą poprawy, a ból nie ustępuje, chirurg może zadecydować o zakwalifikowaniu do operacji.

rehabilitacja po endoprotezie biodra oraz kolana
sztuczny staw biodrowego – rehabilitacja po endoprotezie

Najczęstsze przyczyny wszczepienia endoprotezy

• Choroba zwyrodnieniowa
  • Złamania (urazowe, bądź patologiczne np. w przebiegu osteoporozy)
  • Reumatoidalne zapalenie stawów (RZS, dawniej gościec)
  • Zakaźne zapalenie stawu
  • Choroba Pageta
  • Nowotwory kości
  • Dysplazja stawu
  • Choroba Pethesa
  • Młodzieńcze złuszczenie głowy kości udowej

Postępowanie po operacji wymiany stawu

Na oddziale szpitalnym bezpośrednio po zabiegu pacjenci są przyuczani do wykonywania niezwykle ważnych ćwiczeń przeciwzakrzepowych. Pacjent powinien również zostać poinformowany jak postępować z operowanym stawem, aby nie doszło do jego zwichnięcia, lub obluzowania. Zaraz po wyjściu ze szpitala powinien rozpocząć się właściwy etap rehabilitacji po endoprotezie kolana czy biodra. Podczas tego etapu fizjoterapia skupia się na:

• redukcji obrzęku i objawów bólowych tkanek miękkich otaczających operowany staw,
  • wzmocnieniu kluczowych grup mięśni, w szczególności odpowiedzialnych za ochronę protezy przed obluzowaniem, bądź zwichnięciem,
  • odzyskaniu zakresów ruchomości, aby nowy staw nie ograniczał nas w codziennym życiu.

Rehabilitacja po endoprotezie biodra czy kolana to proces nakierowany na przywrócenie pełnej sprawności, oraz na jak najdłuższe i bezawaryjne funkcjonowanie nowego stawu.

Rehabilitacja po endoprotezie biodra lub kolana z profesjonalistami

Jako specjaliści w zakresie rehabilitacji po endoprotezie kolana lub biodra zapraszamy do współpracy wszystkie pacjentki i pacjentów. Dzięki dużej wiedzy i wieloletniemu doświadczeniu, jesteśmy w stanie spełniać Państwa oczekiwania i przywrócić Wam pełną sprawność w możliwie jak najkrótszym czasie.

Zapewniamy przy tym nie tylko skuteczność rehabilitacji po endoprotezie, ale również doskonałą atmosferę i pełne poczucie bezpieczeństwa. Do każdego z naszych pacjentów podchodzimy w pełni indywidualnie, dzięki czemu jesteśmy w stanie pomagać w każdym problemie, bez względu na to, czego dotyczy. Zapraszamy do kontaktu i wizyty w naszym gabinecie!